Tuesday, 3 June 2014

Cadbury Halal Balik ?

♥ السلام عليكم      
.. بسم الله الرحمن الرحيم




Hai korang.. Okay, baru-baru ni kan satu Malaysia heboh pasal cadbury yang dikatakan ada lemak oin oink tu. Kan ? Kan ? Lia lambat sikit dapat tahu, sebab duduk asrama T.T Lia dapat tahu masa otw balik rumah dalam bas haritu. Radio bagitau. Terima kasih radio. Iloveyou radio. haha. entah pape.

Dan, kemudiaaaaaaannnn, heboh sekali lagi, pasal cadbury ni! JAKIM sahkan cadbury ni halal balik. ish ish ish. Entah betul ke tak. Tapi, kalau korang tanya Lia, lah kan .. Lia memang dah tak nak beli. Sebab? Sebab ia boleh dikatakan jatuh syubhah dah pun. 

Yelah, haram, pastu halal balik.. kita pun confuse lah kan.. So, baik takpayah makan terus kalau dah ragu-ragu tu yerrr.. Lagipun, tak mati kan kalau tak makan cadbury. Lagipun, rileks lah. kitkat kan ada. hihihi.

Tapii, kalau cadbury betul betul tak halal aka haram, kalau kita dah makan tu nak buat macam mana ? Kita halalkan jelah.. sebabnya sebelum kita makan, kita taktahu pun kan yang dia tu tak halal. tapi, cepat-cepatlah bertaubat.. doa supaya benda tu tak jadi darah daging kita..

Tapi, yang Lia lebih nak membebel ni sebenarnya pasal sesetengah orang yang sibuk je cakap haram haram haram makan cadbury ,, tapi dia sendiri buat benda haram ... Contoh ?? Tidak menutup aurat. Kan haram tuu? Lagi? Minum arak,,, hisap rokok,, judi,, makan rasuah.. Semua tu HARAM! Lia ulang ya, HARAM! So, selain daripada cadbury yang haram,, benda-benda lain pun haram.. Benda-benda lain tu jugak boleh jadi darah daging kita.

credit; MTAS

So, lain kali hati-hati. Ramai dah orang tak jujur,.. Halal haram pun dah dipermainkan.. Hmm, so baik makan nasi dengan ikan goreng je. lagi sedap. haha. Lagipun dunia dah akhir zaman.. Hmm, bertaubat la sebelum terlambat.. pesanan untuk diri sendiri yang selalu lalai ni jugak.. hmm

So, sampai sini je entri kalini.. Kalau boleh, janganlah korang makan cadbury tu. makan kitkat pun sedap. harap-harap takde la berita cakap kitkat pulak tak halal. ye tak? haha.

so, till then, assalamualaikum, xoxo
LiaAbdillah

26 comments:

  1. Betul tu.Sekejap haram,sekejap halal ish isk .Macam-macam.Baik takyah makan teruslah kan ? tak matipun kalau tak makan cadbury hikhik :'3

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah yep. betul tu. takyah makan sbb dh syubhah.. mmg tak mati pun :3

      Delete
  2. ntah pape tah. sekejap halal sekejap halal. ingat halal haram ni boleh buat main ka? -,- aku pun mmng tksuka sangat makan cadbury, selalu makan wafel nestle crunch ikan jerung tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah pasal. hmm benda camni bukan boleh buat main-main :3

      Delete
  3. Jom mkn hershey's! Lagi sedap. Lol. ;P

    ReplyDelete
  4. hehehe...makan jela serbuk coklat tak pun minum milo :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahh, sedap tuuuu. Lia suka ratah milo :D

      Delete
  5. tau tak pe sampai sekarang pon sebenarnya Ija tgh confuse betul ke dah halal..aduh susah betul.. tapi takpelah sebab Ija pon memang tak minat makan coklat..hohoho

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah kannn... haha. selamat awk, sbb xminat coklat :D

      Delete
  6. dari makan cadbury baik kita makan nasi lagi bagus..hahahaha :V

    ReplyDelete
  7. haha..nak sng mkan ikan bilis je.. sdap jgk kan? >< *ayat jakun* :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, ikan bilis pon sedap! ikan masin ke, ikan kering.. pergh. haha

      Delete
  8. betol tu..kalau meragukan baik takyah makan kan :)

    ReplyDelete
  9. Biokot Cadbury. Makan coklat lain je. Kalau was2x baik xpyh makan kan.
    Lagipun, zaman sekarang halal haram tu senang nak bertukar bila duit letak atas dari hukum agama. So, kita kena lebih berhati2x la kalau nak makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah. Ramai dah tak takut azab tuhan. akhir zaman :3

      Delete
  10. Confuse ler, takyah makan la, kitkat kan ada. Yang ikan jerung coklat tu pun lagi sedap.

    ReplyDelete
  11. takmo makan dah cadbury tu.. kitkat ada, milo nuget ada,.... kan kan kan :)

    ReplyDelete
  12. hew dah syubhah. baik elakkan :) hehe.

    ReplyDelete
  13. Kalau ragu ragu better elakkan kann :)

    ReplyDelete

Your comments are highly appreciated :')